torsdag den 7. februar 2013

Køkkenhaven årgang 0

Efter en hel vinter, hvor haven var en stor brakmark, kom der endeligt et forår, hvor det var muligt at komme i jorden igen og påbegynde vores nye have! Det  var et stort arbejde! Dels at få det nivelleret og dels at få samlet alle de mange sten, der blev med at dukke op til overfladen. Nogle af dem var forbavsende store, så dem glæder jeg mig nu til til at bruge rundt om i haven. Der blev fræset  revet, stampet, fræset engang mere, revet frem og tilbage og på kryds og tværs og så forfra fem gange mere! 
Hele familien kom igang, i virkeligheden rigtig hyggeligt - i hvertfald i starten! Resultatet blev at vi pludselig have lidt formeget jord, og da grunden skråner lidt, bestemte vi os lægge køkkenhaven lidt højere end den øvrige have.
Køkkenhaven vender syd-øst, så der er sol det meste af dagen. Vi havde mange overvejelser om hvordan vi bedst skulle udnytte stykket. Jeg havde som udgangspunkt bare lyst til at stampe nogle stier og så lægge kartofler og så sommerblomster. Det var det hurtigste og der var 400 m2 mere der skulle igennem sammen tur, før vi kunne så græs. 




Heldigvis har jeg en mere tålmodig mand, der går mere grundigt til værks, og som meget nødigt gør noget hurtigt og halvt. Så frem med vaterpas, afretningsskinner og målebånd. Vi havde arvet nogle betonfliser af naboen, så de blev lagt som ramme omkring bedene. Under fliserne lagde vi fiberdug, for at undgå mest mulig ukrudt. Vi havde både tanker om drivhus og højbede, men det blev skubbet lidt ud i fremtiden.




Haven blev inddelt i ni bede, og med et lille hjørne reserveret til lille terrasse. Et skøn plads i aftensolen og med en lille kold forfriskning i hånden! Jorden blev forbedret med komposteret muld vi hentede på containerpladsen samt naturgødning, og så var det ellers bare at komme i gang!


Der fræset endnu engang, denne gang  som forberedelse til græsplænen.!




Efter 6 uger så det sådan ud! Fantastisk!
Jeg er så glad for min køkkenhave, og jeg nyder den dagligt året rundt.
Nærmere beskrivelse med flere billeder fra min lille oase følger senere!