mandag den 18. februar 2013

Årets projekt 2012...

...blev etablering af det hvide bed, der ligger op af husets sydmur. Efter mange år, hvor jeg "kun" har haft blomster i køkkenhaven, - en blanding af forskellige stauder samt sommerblomster, fik jeg lyst til at indtage lidt af græsset og anlægge mit første rigtige staudebed.
Vinteren blev brugt til at planlægge, og det var her jeg fik øje på den enorme viden og erfaring,der gemmer sig bag haveblogs så jeg fik hurtig en lang blogliste som jeg fulgte med i.
 Mit mål var at sammensætte et bed, primært i de hvide farver, hvor der er blomster i en lang periode, blomster der kan klare "sydens sol" og tørre jord under udhænget, og blomster som kalder på at blive plukket til en buket. 
For at organisere alle mine tanker, og til at lave kartotek over de planter jeg støtte på, brugte jeg Microsofts "OneNote2010", hvilket jeg synes fungerede utroligt godt og som jeg varmt kan anbefale.

Her en lille collage af opstarten på det hvide bed. ...



og her et uddrag fra mine dagbogsnotater  25 marts 2012..

Efter en dejlig solrig eftermiddag i haven, blev bedet endelig færdigt og klar til at blive beplantet.
Det måler ca.  1,5  x 6 m, så der er taget ca. 9 m2 græstørv af i fuld længde. Det var lidt omstændeligt at få børstet mest mulig jord af, og jeg vil nok have "glæde"  af græsspirer i bedet et godt stykke tid frem. Jeg så følgende metode på en blog , så måske var det sådan de skulle være gjort? :-)

"Jeg har gravet to spadestiksdybde, for at få plads til græstørvene i bunden. Det har jeg gjort fordi jeg synes at det ville være synd og skam at fjerne græs med jord fra bedet, når det nu kan ligge dernede og fylde og græsset kan formulde."

Bedet blev herefter kantet med brosten, som vi jo har haft mange af på grunden. Herefter er det blev kultiveret og revet gange flere for at få mest muligt græs op, og til sidst tilført kogødning i pilleform.
I dag fik jeg så lavet to stier af de sten vi fandt ved jordvarmeprojektet, dejligt at genbruge dem. Stien har til formål at jeg kan nå rundt i hele bedet, uden at træde i stauderne.

Dagen blev sluttet af med, at jeg endelig kom til målet for det hele, - at begynde at tilplante mit hvide bed!!  Jeg har delt nogle af de løg grupper som er ved at være afblomstrede, - dobbelte vintergækker, Dortea-liljer og krokus og delte dem rundt i bedet. De blev suppleret med 4 potter hvide perlehyacinter som også  blev delt og fordelt. Jeg købte 2 flotte juleroser (Helleborus Niger) i Netto til 40 kr stk, hvor af den ene nu bliver afprøvet mod syd sammen med 3 hostaer.  3 afblomstede  hvide hyacinter og 3 hvide liljer blev sat i grupper.

Selv om det nu er mit første rigtige staudebed, så har jeg alligevel en del stauder rundt i haven, som nu kan ophøjes til det nye bed, - så derfor blev Høst anemoner, Hvid floks, løvefod (stor og lille), akelejer  og geranium (spændt på farverne) og hvid klokkeblomst sat i bedet.

Skønt at drømmen nu er ved at blive virkelig gjort. Det bliver spændende at se hvordan det vokser til, og hvordan det kommer til at harmonere med former, farver og højder.