onsdag den 28. maj 2014

Akelejerne blomstrer talstærkt...

...rundt om i haven lige nu. Resultatet af, at jeg gennem de sidste par år har drysset lidt frø rundt i hjørnerne, samtidig med lidt forspirring, viser sig nu. Aldrig har der været så mange, og de er dejligt forskellige i farve og form. - Helt enkle og fine dobbelte.
De hvide med de lange "haler"  hedder Aquilegia, White Star. Forspirret 2012
 
 
Den gule er en Mckana aquilegia caerulea, som blev forspiret tilbage i 2010. Den kom også i en hvid og violet udgave.
 

De blå og rosa har jeg ikke navn på, men håber at de selvsår sig. Nogle har stået i haven i mange år, men andre er fremme for første gang. De er meget velkomne.
 




 
Et sted har de dog selvsået sig lidt for velvilligt - nemlig i det hvide bed. De overlevede sidste år, men er i år blevet meget kraftige med stor bladmasse, så nu må de ryge til fordel for noget andet.
Jeg vil forsøge at grave dem op, men p.g.a. pæleroden er det nok usikkert om de klarer det?
 
Sidste år købte jeg for første gang en akeleje til udplantning -  Aquilegia vulgaris 'Green Apples' . Jeg kan se rundt om på bloggene, at jeg ikke er den eneste der er faldet for den. Den står lige ved siden af den hvide løjtnantshjerte, og de komplementerer hinanden flot i både løv og blomst. (Det har jeg desværre ikke fået et billede af)
 
Glædelig Kristi Himmelfartsferie. Efter et par dages fri, er det nu blevet min tur til at arbejde. Men dejligt har det været at få sået det sidste i haven og ryddet lidt op rundt hjørnerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du kiggede forbi! Har du tid og lyst bliver jeg altid glad for en lille hilsen eller kommentar!